Przejdź do treści

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

Standardy Ochrony Małoletnich w HelpKids Żaneta Budrewicz
– podstawowe procedury postępowania

Działając na podstawie art. 22b ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich HelpKids – Diagnoza i Terapia Dziecka z dniem 01.08. 2024 r. wprowadza do stosowania „Standardy Ochrony Małoletnich” (zwane dalej „Standardami”), których naczelnym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim, dbałość o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie działań w ich jak najlepszym interesie.

Standard 1 – Placówka opracowała, przyjęła i wdrożyła do realizacji Standardy Ochrony
Małoletnich, które określają:

a) Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu.
b) Procedury reagowania na krzywdzenie.
c) Procedury i osoby odpowiedzialne za przyjęcie zgłoszenia, dokumentowanie i dalsze działania pomocowe.
d) Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
e) Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni, w tym zachowania niedozwolone.
f) Zasady bezpiecznych relacji małoletni – małoletni, w tym zachowania
niedozwolone.
g) Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu.
h) Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w Internecie, w tym ochrony wizerunku i danych osobowych.
i) Zasady upowszechniania i ewaluacji Standardów.
Standard 2 – Placówka stosuje zasady bezpiecznej rekrutacji personelu, szkoli personel ze Standardów pierwszorazowo oraz każdorazowo po zmianie.
Standard 3 – Placówka wdrożyła i stosuje procedury interwencyjne, które znane są i udostępnione całemu personelowi. Każdy pracownik wie komu należy zgłosić informację o krzywdzeniu małoletniego i kto jest odpowiedzialny za działania interwencyjne. Każdemu pracownikowi udostępnione są dane kontaktowe do lokalnych instytucji odpowiedzialnych za przeciwdziałanie i interwencję w przypadku krzywdzenia małoletnich.
Standard 4 – Placówka co najmniej raz na 2 lata monitoruje i w razie konieczności ewaluuje oraz w razie potrzeby aktualizuje zapisy Standardów.

Rozdział 1
Postanowienia ogólne

1. Celem Standardów Ochrony Małoletnich jest:
a) zwrócenie uwagi personelu placówki, rodziców i podmiotów współpracujących na konieczność podejmowania wzmożonych działań na rzecz ochrony małoletnich przed krzywdzeniem;
b) określenie zakresu obowiązków przedstawicieli placówki w działaniach podejmowanych na rzecz ochrony małoletnich przed krzywdzeniem;
c) wypracowanie adekwatnej procedury do wykorzystania podczas interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletnich;
d) wprowadzenie wzmożonej działalności profilaktyczno – wychowawczej w zakresie zapewnienia ochrony pacjentów przed przemocą.
2. Personel placówki w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dziecka, monitoruje sytuację i dobrostan dziecka oraz stosuje zasady określone w Standardach.
3. Niedopuszczalne jest stosowanie przez personel wobec dziecka jakiejkolwiek formy przemocy.
4. Ze Standardami zapoznawany jest cały personel placówki, a także małoletni i ich rodzice/opiekunowie, zgodnie z procedurami określonymi w treści Standardów.
5. Żaneta Budrewicz jest osobą odpowiedzialną za monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na sygnały ich naruszenia, ewaluowanie i modyfikowanie zapisów Standardów i prowadzenie rejestru interwencji i zgłoszeń.
6. Za monitoring bezpieczeństwa urządzeń teleinformatycznych z dostępem do Internetu, odpowiada właściciel placówki. Korzystanie w placówce z komputera w czasie zajęć przez osobę niepełnoletnią musi zostać zgłoszone właścicielowi. Za treści, wykorzystywane w czasie tych zajęć odpowiada prowadzący terapeuta.

    Rozdział 2

    Sposób dokumentowania wypełniania obowiązku kontroli pracowników przed
    dopuszczeniem do pracy z małoletnimi w zakresie spełniania przez nich warunków
    niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności.


    1. Standardem jest rekrutacja terapeutów odbywająca się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji, a pracodawca dąży do jak najlepszej weryfikacji kwalifikacji kandydata, w tym stosunek do wartości podzielanych przez placówkę, takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności.
    2. Placówka dba, aby osoby w niej zatrudnione – zarówno terapeuci jak i nie terapeuci, w tym osoby pracujące na podstawie umowy o dzieło, umowy współpracy, umowy cywilno-prawnej oraz wolontariusze, stażyści i praktykanci, posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz nie stanowiły dla nich zagrożenia.
    3. W każdym przypadku placówka musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia, tj, imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia oraz dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
    4. Zgodnie z art. 21 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępstwami na tle seksualnym osoba zatrudniająca przed zawarciem umowy sprawdza kandydata w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (rejestr z dostępem ograniczonym) oraz w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze (dostęp: rps.ms.gov.pl, po założeniu profilu placówki). Sprawdzenie w rejestrze sprawców dokumentuje się wydrukiem informacji zwrotnej wygenerowanej
    z Rejestru, a figurowanie w Rejestrze wyklucza możliwość zatrudnienia kandydata.
    5. Ośrodek jest zobowiązany do domagania się od osoby współpracującej lub od innej osoby (wolontariusza, praktykanta i in.) przed dopuszczeniem do wykonywania czynności z małoletnimi w placówce, zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w Ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii.
    6. Kandydat/kandydatka składa oświadczenia o posiadaniu przez niego/nią pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystaniu z praw publicznych; o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych zgodnie ze wzorem z załącznika nr 1.
    7. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie przedkłada pracodawcy:
    a) informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów;
    b) pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa.
    c) jeżeli mieszkała w innych państwach w ciągu 20 lat niż Rzeczypospolita Polska, informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
    8. Dopuszczalne jest przedłożenie przez kandydata pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenia, że prawo danego państwa nie przewiduje wydawania informacji o niekaralności i/lub nie prowadzi rejestru karnego oraz oświadczenia, że nie był(-a) w tym państwie prawomocnie skazany(-a).
    9. O zawieraniu oświadczeń pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia świadczy zawarta w ich treści klauzula „Jestem świadomy (-a) odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”, która zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
    10. Oświadczenia, wydruki z rejestrów i zaświadczenia z KRK dołączane są do części A akt osobowych pracownika lub do dokumentacji wolontariusza/ praktykanta. W przypadku danych z Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej 15 lat, wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze, wystarczającym jest wydruk strony internetowej, na której widnieje komunikat, że sprawdzana osoba nie figuruje w Rejestrze.

      Rozdział 3
      Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi a personelem,
      a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich.

      1. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi a personelem placówki jest działanie dla dobra pacjenta, z poszanowaniem jego godności, z uwzględnieniem jego emocji i potrzeb oraz w jego najlepszym interesie.
      2. Personel działa wyłącznie w ramach obowiązującego prawa powszechnego, przepisów wewnętrznych poradni oraz swoich uprawnień i kompetencji.
      3. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników (pedagogicznych i niepedagogicznych), stażystów, praktykantów i wolontariuszy.
      4. Podstawowe standardy określające zasady, o których mowa w ust. 3 obejmują w szczególności:
      1) Utrzymywanie profesjonalnej relacji z pacjentami i reagowanie względem nich w sposób niezagrażający, adekwatny do sytuacji i sprawiedliwy wobec innych pacjentów.
      2) Zachowanie cierpliwości i szacunku w komunikacji z pacjentami, podkreślające zrozumienie dla uczuć przeżywanych przez nich, nie wymuszające zwierzeń na siłę i okazujące zainteresowanie, wsparcie i gotowość do rozmowy.
      3) Niepozostawianie pacjentowi nieograniczonej wolności, wyznaczanie jasnych granic w postępowaniu i oczekiwań.
      4) Reagowanie w sposób adekwatny do sytuacji i możliwości psychofizycznych pacjenta, w tym dostosowanie poziomu komunikacji do pacjenta ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnego.
      5) Uwzględnianie potrzeb pacjenta oraz dostosowanie metod i form pracy do pacjenta ze specjalnymi potrzebami.
      6) Równe traktowanie pacjentów bez względu na płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, status społeczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
      7) Fizyczny kontakt z pacjentem możliwy tylko jako odpowiedź na realne potrzeby ucznia w danym momencie, z uwzględnieniem jego wieku, płci, kontekstu kulturowego i sytuacyjnego. Na kontakt fizyczny (np. przytulenie) pacjent zawsze musi wyrazić zgodę.
      8) Ustalanie reguł i zasad pracy w grupie, jasne określanie wymagań i oczekiwań wobec pacjenta.
      9) Udział personelu w doskonaleniu zawodowym w zakresie przeciwdziałania przemocy wobec małoletnich, komunikacji interpersonalnej, diagnozy czynników ryzyka, świadczących o możliwości stosowania przemocy wobec małoletniego.
      10) Kontakt osobisty z pacjentami odbywa się wyłącznie w godzinach ustalonych spotkań i dotyczy celów terapeutycznych, wychowawczych czy edukacyjnych.
      11) Kontakt telefoniczny (SMS) jest dopuszczony w uzasadnionych przypadkach i dotyczy treści organizacyjnych, np. przełożenia spotkania. Poprzedza go jasne określenie zasad kontaktowania się. Korespondencja jest jawna, co oznacza, że wgląd w nią posiada właściciel placówki oraz członkowie zespołu, do którego terapeuta należy. W razie wątpliwości dotyczących interpretacji komunikatów, terapeuta ma obowiązek pokazać korespondencję swojemu zespołowi oraz zespołowi ds. działań związanych z ochroną dziecka przed krzywdzeniem. W tym przypadku terapeuta ma również obowiązek wykonania zrzutu ekranu i przekazania zdjęć w razie decyzji o przeprowadzeniu interwencji. Informacja o tym jest zawarta w zasadach kontaktowania się i znana pacjentowi.

        Rozdział 4
        Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia
        lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego

        1. Standardem w placówce jest:
        a) przeszkolenie wszystkich pracowników w obszarze prawnego i społecznego obowiązku zawiadamiania instytucji o możliwości popełnienia przestępstwa, ze szczególnym uwzględnieniem przestępstw na szkodę małoletnich;
        b) udostępnienie wszystkim pracownikom wykazu danych adresowych lokalnych placówek pomocowych, zajmujących się ochroną dzieci oraz zapewniających pomoc w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia i współpraca z tymi instytucjami (tj. ośrodek pomocy społecznej, dzielnicowy, centra pomocy dziecku, ośrodki wsparcia, organizacje pozarządowe, policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, placówki ochrony zdrowia);
        c) prowadzenie przez osobę wskazaną w rozdziale 1 ust. 5 Standardów, Karty dokumentowania przebiegu zdarzenia. (załącznik 2)

        2. Procedury podejmowania interwencji mają następującą kolejność działań:
        1) Każde zgłoszenie, naruszenie oraz podejrzenie krzywdzenia muszą zostać przekazane dyrektorowi placówki po zaistniałym zdarzeniu/naruszeniu/zdarzeniu.
        2) Po dokonaniu rozpoznania właściciel placówki decyduje o dalszych krokach (w tym: przekazanie sprawy do zespołu ds. działań związanych z ochrona przed krzywdzeniem, konsultacja z prawnikiem, wezwanie rodziców).
        3) Terapeuta sporządza notatkę ze spotkania, podczas którego nastąpiło zgłoszenie. Notatka zawiera: datę i godzinę spotkania, imię i nazwisko pacjenta, krótką informację dotyczącą treści zgłoszenia. (załącznik 3)
        4) Właściciel placówki w porozumieniu z terapeutą dziecka ustala formę dokonywanego zgłoszenia do odpowiednich organów ścigania: wniosek o wgląd rodziny, procedura “Niebieskiej Karty” oraz zgłoszenie podejrzenia o przemocy.
        5) Właściciel placówki składa odpowiednie pisma i przekazuje do wysłania. Następnie wypełnia kartę przebiegu interwencji. Rejestr Kart Przebiegu interwencji wraz z kopiami wy- słanych pism znajduje się w pomieszczeniu socjalnym.
        6) W Karcie Przebiegu Interwencji określana jest forma dalszej pomocy i udzielanego wsparcia osobie poszkodowanej.

          Rozdział 5
          Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”


          1. Właściciel placówki wyznacza siebie jako osobę odpowiedzialną za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka oraz zawiadamiania sądu opiekuńczego. Informacja o osobie odpowiedzialnej za składanie zawiadomień jest dostępna
          na prośbę zainteresowanego.
          2. W przypadku podjęcia przez personel placówki informacji, że dziecko może być krzywdzone, osoba zgłaszająca sporządza notatkę służbową z uzyskanej informacji, poczynionych ustaleń i przekazuje uzyskaną informację osobie, o której mowa w ust. 1, która sporządza kartę dokumentowania zdarzeń. Dalsze postępowanie realizowane jest zgodnie z procedurami opisanymi w Rozdziale 4.
          3. Osobą odpowiedzialną za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty” (wypełnienie formularza „Niebieska Karta – A”) jest: osoba wskazana w ust. 1,
          4. W przypadku zgłoszenia zaniedbania przez rodziców, ich niewydolności wychowawczej właściwym jest zawiadomienie sądu rodzinnego, celem wglądu w sytuację rodziny.
          5. W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia dziecka albo osoby mu najbliższej, osoba przyjmująca zgłoszenie bezzwłocznie dzwoni na numer alarmowy 112.
          6. Wszyscy pracownicy ośrodka, którzy w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu ucznia lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, poza tymi informacjami, które przekazywane są uprawnionym instytucjom. Terapeuta ma prawo do omówienia tej sytuacji w ramach interwizji zespołowych lub superwizji.

            Rozdział 6
            Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności
            zachowania niedozwolone.


            1. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi i między klientami pełnoletnimi i niepełnoletnimi jest działanie z szacunkiem, uwzględniające godność i potrzeby małoletnich.
            2. Standardem jest tworzenie atmosfery, która promuje tolerancję i poczucie odpowiedzialności za swoje zachowanie.
            3. Pacjenci angażowani są w działania, w których mają możliwość aktywnego uczestniczenia, podejmowania współdziałania i rozwijania podejścia społecznego.
            4. Niedozwolone jest w szczególności:
            a) stosowanie przemocy wobec kogokolwiek, w jakiejkolwiek formie;
            b) używanie wulgarnego, obraźliwego języka;
            c) upokarzanie, obrażanie, znieważanie innych osób;
            d) zachowanie w sposób niestosowny, tj. używanie wulgarnych słów, gestów, żartów, kierowanie obraźliwych uwag, w tym o zabarwieniu seksualnym;
            e) stosowanie zastraszania i gróźb;
            f) utrwalanie wizerunku innych uczniów poprzez nagrywanie (również fonii) i fotografowanie bez uzyskania zgody i w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić;
            g) udostępnianie między małoletnimi substancji psychoaktywnych i używanie ich w swoim otoczeniu.

              Rozdział 7
              Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu

              1. Infrastruktura sieciowa placówki zapewnia dostęp do Internetu personelowi.
              2. W przypadku użytkowania sprzętu z dostępem do Internetu pod nadzorem pracownika, ma on obowiązek informowania klientów o zasadach bezpiecznego korzystania z zasobów internetowych i czuwania nad bezpiecznym korzystaniem z Sieci podczas sesji.
              3. Na terenie ośrodka dostępna jest sieć wifi, zabezpieczona hasłem dostępu.
              4. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści właściciel stara się ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia. Jeśli uzyska informację, że pacjent jest krzywdzony, podejmuje działania opisane w procedurze ochrony (rozdział 8).

                Rozdział 8
                Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi w Internecie oraz utrwalonymi
                w innej formie

                I. Niebezpieczne treści (materiały pornograficzne, promujące nienawiść, rasizm,
                ksenofobię, przemoc, zachowania autodestrukcyjne)

                1. Treści nielegalne lub niezgodne z regulaminem danej strony zgłaszane są administratorom strony.
                2. W przypadku zgłoszenia o dostępie do treści nieodpowiednich, administrator sieci ustala okoliczności zdarzenia, podejmując próbę ustalenia sprawcy i świadków incydentu, a także zabezpiecza dowody, konfiguruje zabezpieczenia sieci, by na nowo zablokować dostęp do niewłaściwych treści. Z poczynionych ustaleń sporządza Kartę przebiegu interwencji.
                3. Powiadomieni zostają rodzice pacjentów, których informuje się o poczynionych ustaleniach
                4. Współpraca z organami ścigania lub sądem rodzinnym obligatoryjnie musi zaistnieć w przypadku naruszenia zakazu rozpowszechniania materiałów pornograficznych z udziałem małoletniego (osoby poniżej 18 roku życia – art. 202 § 3 kodeksu karnego) oraz treści propagujących publicznie faszystowski lub inny totalitarny ustrój państwa lub nawołujących do nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych (art. 256 i art. 257 kodeksu karnego).
                II. Ochrona wizerunku
                1. Zdjęcia/nagrania pacjentów z odbywanych terapii/warsztatów umieszczane są na stronie internetowej, FB/ IG za wcześniejszą pisemną zgodą opiekunów prawnych. (załącznik 4)
                III. Naruszenie prywatności
                1. Informacja o zagrożeniu naruszeniem prywatności powinna zostać niezwłocznie przekazana właścicielowi placówki , który podejmie natychmiastowe działania w celu zabezpieczenia danych i ograniczenia dalszego dostępu do informacji niejawnych.
                2. Następnie należy ustalić okoliczności zdarzenia, poprzez dokładne udokumentowanie pozyskanych informacji.
                3. W przypadku poważniejszych zagrożeń i w sytuacji, gdy naruszenie prywatności jest spowodowane przez osoby spoza placówki, należy nawiązać współpracę z organami ścigania.
                4. Osoba wskazana w Rozdziale 1 ust. 6 powiadamia osoby dotknięte zdarzeniem (których dane osobowe wyciekły) o sytuacji, by podjęły indywidualne środki zaradcze.

                  IV. Cyberprzemoc

                  1. Pacjent, który stał się ofiarą lub świadkiem cyberprzemocy może zgłosić sytuację do terapeuty. Zgłoszenia może dokonać także świadek cyberprzemocy.
                  2. Przedstawiciel personelu, do którego dotarło zgłoszenie przekazuje sprawę osobie wskazanej w rozdziale 5 ust. 1, która wykonuje Kartę przebiegu interwencji.
                  3. O zdarzeniu poinformowani zostają rodzice, którzy wspólnie z właścicielem placówki i ustalają, czy sytuacja wymaga powiadomienia organów ścigania i czy odpowiedzialnym za to będzie rodzic czy placówka.
                  V. Fake news
                  1. Włączenie zagadnienia dezinformacji do tematów działalności profilaktycznej.
                  2. Prowadzenie kontroli mediów społecznościowych pod względem działań mających na celu ograniczenie rozpowszechniania fake newsów oraz sprawdzanie publikowanych w sieci treści.
                  3. Reagowanie na potencjalne zagrożenie – prostowanie informacji, zgłaszanie administratorowi strony, jeśli treści są nielegalne lub niezgodne z regulaminem.

                    Rozdział 9
                    Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia

                    1. Celem planu wsparcia jest przede wszystkim:
                    a) zainicjowanie działań interwencyjnych we współpracy z innymi instytucjami, jeśli istnieje taka konieczność;
                    b) Jeśli możliwe – współpraca z rodzicami w celu powstrzymania krzywdzenia małoletniego i zapewnienie mu pomocy;
                    c) diagnoza, czy konieczne jest podjęcie działań prawnych;
                    d) objęcie pacjenta pomocą terapeutyczną.
                    2. W ustalaniu planu wsparcia powinien uczestniczy pacjent, jego rodzice, terapeuci zaangażowani w terapię.
                    3. Działania koordynuje i monitoruje terapeuta, który ściśle współpracuje z właścicielem placówki.
                    4. Rodzice, wezwani przez terapeutę, otrzymują ustną i pisemną informację o procedurze interwencyjnej, wszczętej przez placówkę.

                      Rozdział 10
                      Zasady i sposób udostępniania personelowi, małoletnim i ich opiekunom polityki
                      do zaznajomienia i stosowania oraz zasady aktualizacji i przeglądu Standardów


                      1. Wszelkie procedury i dokumenty związane z wprowadzeniem Standardów są udostępniane personelowi, małoletnim i ich rodzicom podczas zapoznawania i zobowiązania do stosowania (zgodnie z poniższymi zasadami), a następnie na żądanie w dowolnym momencie. Dokumenty te można również znaleźć na stronie internetowej http://helpkids.com.pl/
                      2. Każdy pracownik ma obowiązek zapoznać się ze Standardami po zawarciu umowy o współpracy, a fakt zapoznania się i przyjęcia do stosowania poświadcza podpisem.
                      3. Rodzice/opiekunowie pacjentów zapoznawani są ze Standardami podczas rejestracji dziecka, każdorazowo na początku rozpoczęcia współpracy diagnostyczno-terapeutycznej. Standardy dostępne będą w poczekalni do wglądu dla opiekunów pacjentów.
                      4. Treść oświadczenia dla personelu o zapoznaniu się ze Standardami stanowi załącznik nr 5 do Standardów.
                      5. Właściciel ośrodka powołany do pełnienia funkcji zgodnie z zapisami rozdziału 1 ust. 5 – 6, rozdziału 5 ust. 1, rozdziału 7 ust. 1 oraz rozdziału 9 ust. 3, na bieżąco monitorują i okresowo weryfikują zgodność prowadzonych działań z przyjętymi zasadami ochrony dzieci, dokonując co najmniej raz na dwa lata oceny Standardów, by dostosować je do aktualnych potrzeb i obowiązujących przepisów. Wnioski z przeprowadzonej oceny są dokumentowane w formie notatek służbowych, a zmiany w Standardach wprowadzane są aneksami .
                      6. Osoba, o której mowa w rozdziale 1 ust. 5 przeprowadza wśród współpracowników, minimum raz na dwa lata ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów, a następnie dokonuje analizy jakościowej i ilościowej badania ankietowego i sporządza na tej podstawie sprawozdanie z monitoringu.
                      7. Monitoring i ewaluacja Standardów, o których mowa w ust. 7, prowadzona jest w oparciu o analizę dokumentacji wewnętrznej i korespondencji międzyinstytucjonalnej, przepisów prawa, obserwację, analizę ilościową i jakościową zgłoszeń, badania ankietowe, o których mowa w ust. 8, diagnozę czynników ryzyka i chroniących i konsultacje z organami ośrodka.
                      8. Wprowadzone zmiany w Standardach zatwierdza i przedstawia współpracownikom, rodzicom i pacjentom placówki.

                        Rozdział 11
                        Przepisy końcowe

                        1. Standardy wchodzą w życie z dniem ogłoszenia zarządzenia.
                        2. Ogłoszenie następuje poprzez zamieszczenie Standardów na stronie internetowej poradni, zamieszczenie na korytarzu Poradni oraz przekazanie pracownikom podczas najbliższego zebrania zespołu.

                          ZAŁĄCZNIKI:
                          1. Oświadczenie o zdolności do czynności prawnych
                          2. Karta przebiegu interwencji
                          3. Notatka ze spotkania z pacjentem
                          4. Zgoda na robienie zdjęć podczas zajęć
                          5. Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami dla pracowników
                          6. Wzór wniosku o wgląd w sytuację rodziny
                          7. Wzór zgłoszenia o popełnieniu przestępstwa
                          8. Wzór wniosku o wszczęcie procedury “Niebieskiej Karty”

                            Skip to content